måndag 16 december 2013

Blåst av telefonbolag...

Hej!
Innan jag börjar gnälla och skälla om telefonbolag skulle jag visa vårt julfönster.
Jag håller julpyntet lågt i resten av huset och lägger krutet här:)
Burspråks-fönstret i vardagsrummet.
Här klär jag fönsterbrädan med mossa.
En av mina stora tovade handgjorda favorit-tomtar.
Lite humor i form av Idas plastgroda från tandläkaren...

Den andra stora tovade favorit-tomten!
Ja, så var det berättelsen om eländet jag råkat ut för...
I torsdags e.m ringde Tele2. Vi har vårt fasta telefon-abbonnemang via dem, och de ville skriva nytt billigare avtal. Inget att orda om, det var ett bra pris.
Men så ville de ha över bredbandet också. Det har jag alltid haft via Telia.
Deras avtal var betydligt billigare och ALLT skulle fungera precis som innan bedyrade killen.
Jag sa till slut ok.
På kvällen fick jag fullständig panik då jag insåg att min mail-adress förmodligen skulle bli bytt!! Det bara GÅR ju inte, jag har ju den ute på broschyrer och visitkort över hela landet!
Ringde upp Tele 2 fredag morgon, fick bekräftat att mail-adressen skulle försvinna och ville då avboka bredbandet. Då GÅR inte det, för att avtalet är tecknat via min firma! Hade jag varit privatperson hade jag haft ångerrätt, men det har man inte som företag!! SJUKT!
Det går att betala Telia 74:-/kvartal för att få behålla sin mailadress, men risken är att allt försvinner vid kopieringen! Det får ju inte hända!
Avtalet hade i fredags inte kommit in, så jag ringde Tele2 idag igen.
De ger sig inte - det GÅR inte avboka... Går det att köpa ut sig ur det då??
Ja, det går, om några dagar.
Detta kommer kosta mig 4.776:- + moms!!! Det blir 5.970:- Nästan 6.000:-!!!
Bara att bita i det sura äpplet och förbanna sig själv att man var så DUM att man gick på detta!!!
Man trodde man kunde lita på Tele 2, och att de var ett seriöst bolag, men detta bevisar ju motsatsen.
Kram Anna

11 kommentarer:

Unknown sa...

Så bra att fokusera med pyntet på ett ställe, jättefint!

Så irriterande med telefonbolaget, minst sagt, alltså får det verkligen gå till på det viset? Det verkar ju inte klokt!!!

Kram
//bara anna
Annacecar.blogspot.com

Maj sa...

Grrrrr varför är vi konsumenter/kunder ibland helt rättslösa. OM försäljaren bedyrade att allt skulle bli som vanligt är det ju kanske att jämställa med reklamation. Men nu gör ju telebolagen så att de själva inte är säljare utan anlitar andra bolag.....Kan du inte ringa någon Konsumentupplysning odyl för ca 5000 kr är ju inte klokt att du/företaget ska betala /M

choicesbyannie sa...

Så fint du fått det i fönstret men vilken skit med försäljarna. Inte alls roligt att privatpersoner och företag inte har samma rättigheter, det borde de ha när det kommer till distansförsäljning åtminstone.
Önskar dig en härlig dag trots allt.
Kram
Annie

Torpliv sa...

Så fint du pyntat i ditt fönster, mysigt att täcka fönsterbrädan med mossa, det blir ju som ett helt landskap av mysiga julsaker!
Men fy för telefonbolaget... Så konstigt att det inte finns ångerrätt vid distanshandel bara för att det är företag. Och underligt att telefonbolaget inte kan vara lite hjälpsamma... Det här gör ju bara att du vill dra dig ur och att andra som hör om historien kommer att fundera åtminstone tre gånger innan det tecknas avtal, för de verkar inte ha någon vidare kundservice.. Hoppas att du lyckas hitta en väg att få det löst och att du trots detta krångel får en fin dag!
Kram Petra

Maj sa...

Jag blir så arg när jag läser om dig och den kostnad som drabbar dig bara för att du är företagare (för mindre bolag en jättestor utgift) Jag tycker du ska vända dig till MEDIA av något slag....kanske tom GP och höra om de vill göra ett reportage eller någon annan tidning.....kanske kan det hjälpa för visst är regler regler hos dem MEN dålig reklam kanske de inte har råd med, särskilt i jultider! Lycka till

Anonym sa...

Så fint du har gjort i fönstret och vilken underbar tovad tomte.
Detta med tele2 låter ju helt sjukt, saknar ord. Det måste finnas något man kan göra utan att betala så mycket pengar.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Hej anna. Tycker att du ska kolla upp avtslslagen som finns i handelsbalken i lagboken. För detta låter inte rätt. Gör om det är som de hävdar ej återkallerligt bara för att du är näringsidkare, kan du hävda att det blir en försämring för dig. Det finns lagar som skyddar dig även då... och du gör det F dessutom inom rimlig tid. Dessutom ska ett avtal alltid!!! Skickas hem för att du som kund ska kunna läsa igenom det innan du tackar
ja. Har de inte gjort det så har de inte följt lafa ordning själva. Begär ut all deras dokumentation.hita med advokat och stämning ska du se att de ger med sig.. lycka
till. Glöm Glöm inte att läsa lagen på nötet. Där står allt. Mvh/ mia

Anonym sa...

Ursäkt alla stavfel! Ny mob. Som jag ej lärt mig ännu ;)

Eva Agnes sa...

Det kaqn inte vara sant att du som företagskund inte kan ångra dig.
Har du undersökt det med Konsumentverket???
Det låter inte som om det skulle vara rätt.
Inte ska man behöva betala för att ångra sig.
Stå på dig! Betala inte!
Kramar
Eva

Änglarum sa...

Hej Anna! mysigt du pyntat där i burspråket..desto tristare med tele historien,man blir så arg!!!! känns som man är förlorare gentemot bolag nuförtiden..hoppas verkligen du kan hitta något på nätet eller någon som kan hjälpa dig! önskar dig en God jul<3 kram Jessica

Maj sa...

Läste just din kommentar hos Änglarum. Ska bli intressant att följa vad som händer i ärendet/M
Lycka till!