fredag 13 maj 2011

Lavendeltips m.m

Hej!

Tänkte ge ett litet lavendeltips! I slutet av april/början maj (jag vet...jag är lite sen i år...) klipper man ner sin lavendel till botten. Då tror man aldrig att den ska bli sig lik igen, men det gör den, jag lovar! Klippet man får över gör man små "buntar" av, sådär 15 strån i varje. Dessa sticker man ner till hälften i välvattnad jord där man vill ha lavendel. Vill man ha en lavendelhäck sticker man ner dessa knippor på rad med c:a 15 cm mellanrum. Första sommaren vattnar man, sedan sköter den sig själv och växer till sig!

Denna rabatt är kantad av en lavendelhäck jag förökade på det viset! Det syns till vänster. Det var vid vårat förra hus. Det var 2 stora rabatter som de som köpte huset av oss kapade ner totalt och sådde gräs...Olika äro våra intressen...

Detta är en liten favorit trots att jag egentligen inte är så förtjust i gult. Gulltörel, växer som en låg liten buske, efter det gula kommer små röda bär och i slutet av säsongen är hela plantan vinröd. Lång säsong på den!

Här är Margareta, min lokala återförsäljare, som har butiken "Hjärtat" här i Ulricehamn! Hon är alltid så trevlig och mysig!

Butiken är en härlig shabby chic-dröm! Tyvärr blev denna bild lite mörk.

Så mycket fint att man skulle vilja köpa hem hela butiken!!

Margareta tyckte det saknades studentkort...

Kort med texten "Den blomstertid nu kommer"...

...och kort med "Världens bästa fröken" - så då fick jag ordna det då!:)

Imorgon bär det av på Bloggfest hos Viola! Det ska bli SÅ kul!!

Jag har inte träffat en enda av de som kommer innan, det ska bli väldigt intressant!! Men jag tror nog man kan säga att vi alla har mycket gemensamt - shabby chic och gamla saker!

Kram Anna

5 kommentarer:

Härliga Livet sa...

Hej. Vilket super bra tips om lavendel.

Nu förbereder jag för att åka på bloggfest hos Viola. Det ska bli kul att ses.
Kram Pernilla

Elsa och Helena sa...

Härligt Anna...visst är det roligt när man lär sig något nytt. Det var så trevligt att träffa dig! Stor KRAM Helena

Betongglädje sa...

Hmm smart tips med lavendel... men jag får nog skaffa första lavendelväxten först.... ;)
Jätteroligt att träffa en Ulricehamnare och att du dessutom bodde på gatan där jag varit mycket hos min farmor var extra kul!
Sköt om dej och ha det så bra!
KRAM Camilla

Cajsas Faster sa...

Kul att se dig och vilken fin blogg du har!
Jag gillar lavendel,men visste inte att den är så lätt att föröka..

Ha en bra start på veckan!

Kram och god natt!

Marie

Snögården sa...

Hej kära vän! Det var jätte trevligt att träffa hoppas att vi ses snart igen.
Du gör så otroligt mycket vackert.
Ta hand om dig /kramen anni